Food

Pasta pedas yang mudah dan sedap

Dalam banyak² masakan, masakan western lah yang paling senang nak masak. Tapi kalau kita nak beli kat luar, harga dia boleh tahan mahal sebab kebanyakan bahan-bahan yang dijual kat negara kita ni mahal. Tu belum termasuk masuk lagi tax restoran dan gst lagi. Semalam disebabkan terlampau rajin, terhasillah pasta pedas yang dimakan sebelum tidur…   Bahan-bahan(utk 4 …

Pertama kali membuat nasi ayam

Baru-baru ini, ada seseorang meluahkan keinginannya yang mendalam untuk membuat nasi ayam. Tanpa diduga, keinginan membuat nasi ayam itu tercapai jua akhirnya. Tanpa kita berceloteh panjang, meh kita tengok macammana cara membuat nasi ayam yang marvellous itu… Untuk merebus: 1 ekor ayam dipotong 4 atau ikut suka 2 ulas bawang putih yg ditumbuk 2 cm …

Membuat Pavlova yang garing

Apa yang membezakan pavlova lembut ala ‘marshmallow’ dan pavlova yang garing… pavlova yang garing biasanya akan nampak pecah sedikit di bahagian tepi selepas dimasak. Kalau kita nampak pavlova yang dah dimasak tu putih dan cantik terletak(tak pecah langsung), kemungkinan itu adalah pavlova jenis lembut. Cara memasak kedua-dua jenis pavlova ni sama je tapi suhu je …